85 éve, 1935. április 27-én született Őze Lajos. Alakításai, akár filmen, akár
színházban a mai napig legendásak. Valachi Anna: A Színjátékos életei című könyvéből pályatársai szavait idézve
emlékezünk.
TÖRŐCSIK MARI : Lajos két évvel fölöttem járt, én pedig sokat filmeztem, így a főiskolán
nemigen találkoztunk. Első meghatározó élményemet mégis ebből az időből őrzöm
róla. Egyetlen pillanat volt az egész: fehér öltönyben állt egy zongorának
dőlve a színpadon, egy szál virággal a kezében. Semmi másra nem emlékszem, csak
erre a képre. Úgy állt ott, olyan intenzív jelenlét sugárzott belőle, hogy
képtelen voltam levenni a szemem róla. Ez olyasmi, ami csak a legnagyobb
tehetségek láttán lepi meg az embert.
GARAS DEZSŐ : Amikor elszavalta egyik kedves versét, Az ős Kajánt ,
döbbenten néztünk. Szíven ütött ez a fajta fantasztikus tehetség, amelyet nem
véletlenül szoktak az ős szóval jellemezni. Őze az állandóság
volt. Az a törzsökös ember, akinek az elvei, a nézetei, az érzései nem
változtak. Ugyanolyan volt harmadévesen, mint ötvenévesen. Baráti körbe
némelykor elképesztően infantilis tudott lenn. Én nem tudom őt különválasztani
korszakokra. Szerintem ő öregen született, és fiatalon halt meg.
RAKSÁNYI GELLÉRT : Maecenas szerepe ... úgy élt bennem, hogy... nemigen oldható meg színészileg. Amikor Őze
Lala kapta meg Maecenast, az egyik próbán lenn ültem a nézőtéren, s csak néztem
és csodáltam, hogy ebből az általam gyengének minősített szerepből ez a
fiatalabb kolléga mit tud csinálni. Idővel rájöttem a trükkjére, illetve a
zsenialitására. Nem azzal törődik, hogy kinek a darabját játssza, hanem mindig
a szituációra figyelt. Ettől pedig olyan izzó volt a jelenléte a színpadon,
hogy a környezete szinte másodrendűvé vált. Ez volt Őze csodája.
SZIRTES ÁDÁM : Ösztönös? Tudatos? Ez a kettő csodálatosan együtt volt nála. Ő erre a
kettős alapra épített. De aztán mert is ám! Mintha égszakadás,
földindulás volna a színpadon! Egyszer csak megnyúlt, a bokorból jegenyefa
lett! Csodálta őt az ember. És tanulni lehetett tőle mint kollégától. Főleg
munka közben, ahogy építkeztünk, raktuk a téglát meg a maltert, mint a
kőművesek: te tedd ide, én oda, majd én így fogom, itt hézagot hagyunk... De a
szakmáról nem nagyon beszélt. Szemérmes volt ebben az ügyben. Nem akart a
szakma professzora lenni.
KÁLLAI FERENC : Bejött egy titokzatos, különös személyiség. Mi már öreg tagok voltunk akkor Bessenyei Ferivel, s érdekes módon mindketten egyformán éreztük, hogy ez a fiatal, majdnem korunkbeli ember lélekben és szellemiségben hozzánk tartozik. Nem éreztük a különbséget, noha tíz év volt köztünk - de ezt inkább Lajos hangsúlyozta, aki oda-vissza számon tartotta hármunk barátságát. Ő olt a legintenzívebb életigénylő köztünk, és mi ehhez ragadtunk. Abszolút biztosan állt a lábán. Azt hiszem, nem ő szorult a mi barátságunkra, hanem mi az övére, aki ennek az egész kedélynek a motorja volt.
Pápai Erzsi - Egri István - Béres Ilona - Őze Lajos - Kállai Ferenc - Sztankay István
CSERHALMI GYÖRGY: A színészet, szerintem, az ember génjeibe van kódolva - és Lajos túlkódolt színész volt. Őrületes színész! Nagyon nehéz volt labdába rúgni mellette. Az ilyen emberekre mondják, hogy elszívják mások elől a levegőt. Pedig nem akarják. Ez irritáló. Nyilván az is hozzájárult az ő magánybetegségéhez, hogy őt - a produkció érdekére hivatkozva - gyakran igyekeztek visszanyomni a többiek színvonalára. Akkoriban az ember még el is hitte, hogy ezt kell tenni. De ahogy öregszik, másképp látja a világot, s azt vallja: menjünk mi csak a nagyok felé! Mindnyájan jobban járunk.
SINKOVITS IMRE : Szüntelenül az eredetit kereste, a természetes nyersanyagot, amiből aztán majd ő formál valamit. Ezt a célt szolgálták időnkénti kiszakadásai a szakmából, ebből a mesterséges világból, amely megfosztja az embert valóságos emberi kapcsolataitól, mert állandóan kollégák között forgolódik. Ő azért volt képes annyi mindent eljátszani, mert valóságos élményanyagból táplálkozott, s modell alapján dolgozott - ebben a törekvésünkben hasonlítottunk egymásra.
KADELKA LÁSZLÓ : Minden igazságtalanságot rettenetesen nehezen tűrt. Ha úgynevezett
kisembert - akár műszakit, akár egy stúdióst - bántottak indokolatlanul,
rendkívül indulatosan kelt az illető védelmére.
SZÉKELY GÁBOR : Amikor a Nemzeti élére kerültünk, az volt a meggyőződésünk, hogy
alapvetően két emberre kell építeni ezt a színházat: az egyik Törőcsik Mari, a
másik Őze Lajos - mert ők azok, akik színpadi nyelvüket, kifejezésmódjukat
tekintve a legideálisabban ki tudják fejezni mindazt, amit gondolunk.
ASCHER TAMÁS:
Szerette az extremitásokat. A szerepeit is csapongó képzelettel közelítette
meg; nagyszerű ötletei voltak, s a legszélsőségesebb elképzeléseit is
kipróbálta, még ha később nem is őrződtek meg ezek az előadásban. Művészetében
Major Tamás rokona volt: mindent eltúlozva, karikírozva, a nevetséges irányába
eltolva szemlélt és láttatott. Félelmetes erejű víziói voltak .... Szokatlan
végleteket tudott összeötvözni, a nevetséges, az esendő és a fenyegető, a
veszélyes különös keverékét.
ÁCS JÁNOS :
Ilyen kaliberű, ilyen erejű, ilyen ősiségű színésszel addig nem találkoztam.
Azóta se nagyon. Páratlan, bölényszerű ember volt, és teljesen másként kellett
rendeznem, mint a fiúkat, darabbeli tanítványait.
SZÉKELY GÁBOR :
A szakma kollektív emlékként őrzi a fiataloknak azt a különös, hosszú, nagyon
bölcs utószertartását, amelyből két generáció szenvedélyes tiszteletét és
ragaszkodását lehetett kiérezni. A temetés sok mindenre elégtételül
szolgálhatott. Ez volt talán az a pillanat, amely Lajost megszabadította
esendőségéből, gyengeségéből, emberségéből fakadó átkozott sorsától. Amint a
halál kiragadta őt a hétköznapiságból, abban a másodpercben olyan mítosz s
megnemesítő tendencia támad körülötte, amilyen csak ritkán tapasztalható.
Igazi, nagy színészhez méltó adomák, történetek kezdtek el keringeni róla.
Valami nagy kiteljesedés történt ott. Méltán. Minden ember páratlan remekmű, de
Őze Lajos olyan volt, hogy még külön el lehetett gyönyörködni benne: mennyi
titka van, és milyen csodákra képes!
hirdetés