1. Szülei színpadot tartottak fenn - Alekszejev Társulat néven
és első fellépésére itt került sor még gyermekként. Színjátszást, valamint
éneket tanult.
2. Eredeti neve Alexejev. Pályája korai szakaszában, minden
bizonnyal a családi társulattól való elszakadási törekvés jeleként, huszonöt
éves korában felvette a Sztanyiszlavszkij nevet.
3. Vlagyimir Nyemirovics-Dancsenkóval 1898-ban
megalapították „reform színházukat”, a Moszkvai Művész Színházat. Legendás
megismerkedésükkor tizenhét órás beszélgetésük során kidolgozták a nép
színházának alapelveit. Ő vállalta a rendezés és a művészeti igazgatás
feladatát, míg Nyemirovics-Dancsenko az irodalmi és adminisztratív kérdésekben
döntött.
4. A Művész Színház vállalkozásként üzemelt, melynek élete
végéig fő részvényese volt.
5. A társulat sikerét Csehov Sirályának bemutatója hozta meg. Sztanyiszlavszkij
ebben az általa rendezett előadásban, melyben Trigorin szerepét játszotta,
együtt dolgozott az Arkagyinát játszó Olga Knyipperrel (aki később Csehov
felesége lett), későbbi feleségével, a Mását alakító Marija Lilinával, valamint
a később önálló színházi utat választó, és mesterét elhagyó Vszevolod
Mejerholddal (aki Trepljov szerepét kapta).
6. Sztanyiszlavszkij újfajta színházeszményt valósított meg: az
egyes színészeket alárendelték az együttes játékának, a produkció egységének, a
színészi és rendezői értelmezést pedig a drámaíró szándékának.
7. A módszere megköveteli a színésztől, hogy egyéb források
mellett támaszkodjék ún. érzelmi memóriájára is, azaz idézze föl múltbeli
érzelmeit és élményeit. A játék vagy a szerep megélése eszerint nem akkor
kezdődik, amikor a színész belép a színpadra; ezzel csupán folytatódik a
korábbi élmény mozzanatok sorozata.
8. Amikor 1928. október 29-én a Moszkvai Művész Színház
alapításának harmincadik évfordulójára rendezett esten épp a Három nővér
előadásán játszott, szívrohamot kapott. Ezután felhagyott a színészettel, s a
rendezésnek, ill. a színész- és rendezőképzésnek szentelte az életét.
9. Nagyságát mutatja, hogy önzetlenül bátorítja és támogatja a tőle eltérő utakon induló fiatalokat. Számos stúdió jön létre a Művész Színház körül. Úgyszólván minden modern színész vagy rendező az ő iskolájából került ki; az orosz színházi avantgárd legmarkánsabb alakja, Mejerhold is az ő tanítványa.
10. A moszkvai nemzetközi filmfesztiválon 2001 óta ítélik oda a
kimagasló szakmai és színészi teljesítményért járó Sztanyiszlavszkij-díjat, a
Nemzetközi Sztanyiszlavszkij Alapítvány pedig húsz éve jutalmaz olyan
rendezőket, akik a kiváló orosz rendező-teoretikus szellemében fejlesztik a
színházművészetet. 2005-ben "a kortárs magyar lélektani színjátszás
fejlesztésért" a Krétakör társulat Siráj című előadásának rendezőjét,
Schilling Árpádot ismerték el a kitüntetéssel.
A lap alján tudtok jegyet vásárolni a budapesti Sirály előadásokra, az Örkény Színház Három nővér előadására, illetve Schilling Árpád rendezésére A harag napjára!
hirdetés